Moeder van Bram, Marieke, over Bram

Op school is Bram een engel, nooit is hij echt boos of verdrietig. De blik waarmee Bram naar buiten komt lopen uit de school, is anders dan de Bram die ik ken. Lopend naar huis kan hij zich ontladen, dat is echt fijn voor hem.

Ik vind het heel prettig dat ik mijn kinderen heel goed aan voel. Dat is feilloos weet wat ze nodig hebben. Dat is ook gelijk mijn valkuil, dat ik alles aanvoel kan soms teveel zijn voor mij.

Mijn kinderen voelen mij ook zo goed aan. Bijvoorbeeld wanneer ik boos ben geweest en ik daarna mijn excuses aanbied en krijg dan de reactie: ’Oh, geeft niet, mama! Ik wist toch dat je het niet zo bedoelde!’

Ik wil soms veel te snel, dat vind ik wel lastig. Dat zie ik ook bij mijn kinderen terug. Die kunnen ook zo lekker boos worden wanneer het niet direct lukt met de treinbaan. Na erkenning van het hoogsensitief zijn en je kind ook, ontstaat er echt verbinding.

Ik begrijp mijn kinderen beter en daardoor kan ik ze ook echt beter helpen en begeleiden.

Het is echt ontzettend waardevol dat zij dit ook echt voelen en terug geven.

Bram bijna vijf jaar 🙂

Op school snappen kinderen mij niet altijd en dat durf ik dan niet te zeggen. Vaak bedoel ik iets anders, of wil ik iets anders doen. Daardoor word ik steeds stiller en wil ik na school niet altijd spelen.

Thuis kan ik wel boos zijn, of verdrietig. Wanneer ik bang ben, durf ik dat dan wel te zeggen. Op school durf ik dat niet. Ik voel me vaak anders, omdat ze me niet snappen. Ook mijn vriendjes waar ik soms mee speel, snappen mij niet.

Ik kan heel goed voor andere mensen zorgen. Ook wanneer ik mama mag helpen, vind ik dat heel fijn. Dat vind ik zo ontzettend leuk! Dat wil ik dan het beste doen, op mijn manier. Mama vindt dat goed, dat vind ik echt heel fijn. Op school durf ik dat niet echt. Ik zeg wel lieve dingen tegen anderen, maar wanneer ze iets liefs tegen mij zeggen, vind ik dat moeilijk. Dan zeg ik meestal: ’Weet ik al.’

Thuis vind ik het fijn om te bouwen, met de trein te spelen, met de duplo, met de auto’s. Tekenen vind ik ook heel fijn. En vooral picknicken vind ik het aller-aller- fijnste! Dat zou ik het liefste de hele dag doen. 😉

Ik ruik het altijd direct wanneer het niet ruikt zoals thuis. Het ruikt dan raar en vaak ook vies. Wanneer ik iets niet lekker vind ruiken, ga ik het ook niet opeten!

Ik zou graag wat minder willen voelen wanneer we toetsen hebben, want dat vind ik heel erg spannend. Daardoor maak ik de toetsen niet zo goed.

Op zo’n moment zit het zo vol in mijn hoofd, dat er nauwelijks iets uit kan komen. Zodra ik niet zeker weet of ik het kan, doe ik het niet.

Als de juf iets vraagt, vind ik het zo moeilijk om het juiste antwoord te geven, omdat er vaak zoveel antwoorden zijn en ik het graag goed wil doen. Vaak lukt het dan niet om het goede antwoord te geven.

Ik voel me soms anders, omdat ik zoveel ruik en voel. Dat ik dingen soms heel spannend vind en andere kinderen die dingen gewoon doen.